Miasto portowe i uzdrowiskowe położone na Świną na 3 dużych zamieszkałych wyspach: Uznam, Wolin i Karsibór oraz 41 małych niezamieszkałych wysepkach (m. in.: Chełminka, Karsiborska Kępa, Koński Smug, Przytorskie Łęgi, Lądko, Mały Krzek, Mielino, Ostrówek, Świńskie Kępy, Trzcinice, Warnie Kępy, Bielawki, Wielki Krzek, Wiszowa Kępa, Gęsia Kępa, Wola Kępa, Wołcza Kępa i Wydrza Kępa). Wyspy Wolin i Karsibór połączone są mostem drogowym (Mostem Piastowskim), a między wyspami Uznam i Wolin istnieją przeprawy promowe. Tereny obecnego Świnoujścia przed powstaniem państwa polskiego wchodziły w skład plemiennego państwa Wolinian. Później przeszły pod władztwo książąt pomorskich. Osady położone na obu brzegach Świny było często najeżdżane przez Duńczyków. W 1630 roku wyspy wraz z całym Pomorzem Zachodnim przechodzą we władanie króla Szwecji Gustawa II Adolfa. W 1720 roku Prusy odkupują od Szwedów wyspy Uznam i Wolin za 10 milionów talarów w złocie. Rząd pruski z uwagi na wysokie opłaty za przepłynięcie Pianą, która do 1815 roku należała do Szwecji, postanowił umożliwić żeglugę Świną i rozpoczął pogłębianie jej koryta. W 1743 roku u ujścia Świny do Bałtyku założono osadę o nazwie Swinemünde, która w 1747 roku została portem morskim. W 1765 roku Świnoujście uzyskało prawa miejskie od Fryderyka Wielkiego. W XIX wieku rozbudowano port, wybudowano kamienne falochrony i wzniesiono latarnię morską oraz wybudowano linię kolejową. Pod koniec XIX wieku, po odkryciu źródeł solanki i borowiny, miasto stało się uzdrowiskiem. Dzielnica uzdrowiskowa oddzielona jest od centrum miasta Parkiem Zdrojowym. W czasie II wojny światowej funkcjonowała mała stocznia, port przeładunkowy i baza floty wojennej. Miasto wraz z portem zostały zniszczone podczas nalotów alianckich wiosną 1945 roku. W czasie zimy 1945/1946 w wyniku spiętrzenia się kry na Świnie zostało zniszczone jedyne połączenie mostowe. Część uzdrowiskowa byłą zajęta przez wojska radzieckie do 1957 roku, a do przełomu lata 80. i 90 XX wieku istniała baza radzieckich okrętów wojennych. W latach 60. i 70. XX wieku powstały port morski wraz ze szczecińskim utworzył zespół portów Szczecin-Świnoujście.
Inne nazwy: Szvvine, West Swine, Świnioujście, Swinoujście, Swinemünde.
Miejsca, które warto zobaczyć/zwiedzić:
- Park Zdrojowy, XIX wiek,
- Twierdza Świnoujście, lata 1848-63 i 1877-1900: Fort I - Fort Gerharda (Fort Wschodni), Fort III - Fort Anioła i Fort IV - Fort Zachodni,
- wieża kościoła luterańskiego pw. Marcina Lutra, 1904 rok,
- gmach poczty, 1878 rok,
- dawny ratusz, 1805 rok,
- dawny szpital miejski, lata 1914-19 i 1927-29,
- zespół rzeźni (kotłownia z maszynownią, hala uboju zwierząt, wieża ciśnień i budynek administracyjny), 1911 rok,
- dawna stocznia (budynki administracyjne, hala warsztatowa, magazyny , wieżyczka wodowskazowa, urządzenia dźwigowe oraz kolejowa wieża ciśnień), lata 1897-1903,
- kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP, XV wiek,
- kościół pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa, lata 1901-02,
- Latarnia Morska Świnoujście, lata 1854-57,
- basen U-bootów na wyspie Karsibór, 1944 rok,
- Falochron Zachodni ze Stawą Młyny, lata 1818-1923,
- Falochron Wschodni, lata 1818-1923,
- kościół pw. Chrystusa Króla, lata 1788-1792,
- kościół pw. NMP "Stella Maris", koniec XIX wieku.
- Kapitanat Portu, 1870 rok.
Szlaki turystyczne
- szlak rowerowy czerwony Szlak przez Świdny Las,
- szlak rowerowy żółty Szlak dookoła wyspy,
- szlak rowerowy niebieski Międzynarodowy szlak rowerowy wokół Zalewu Szczecińskiego,
- szlak turystyczny czerwony Szlak Nadmorski,
- szlak turystyczny niebieski Szlak Nad Bałtykiem i Zalewem Szczecińskim,
- Szlak Fortyfikacyjny Twierdzy Świnoujście,
- Ścieżka dydaktyczna "Karsiborskie Paprocie",
- Szlak kajakowy "44 wysp"
- Szlak kajakowy wzdłuż brzegów wyspy Wolin.